Identyfikacja wizualna jest nieodłączną częścią kreowania wizerunku firmy.
Budowanie świadomości marki, czyli tzw. branding, polega na tworzeniu pozytywnego wizerunku i utrzymaniu go w świadomości klientów.
Jak głosi chińskie przysłowie: „Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” – to, co widzimy, ma większą moc i głębiej zapada w pamięci niż to, co słyszymy.
Powszechnie wiadomo, jak istotne jest pierwsze wrażenie i to, w jaki sposób nas odbierają. Często wyznacza ono dalszą drogę, jak potoczą się wydarzenia – zainteresowanie bądź jego brak, pozytywne lub negatywne odczucia i skojarzenia.
Na identyfikację wizualną składa się odpowiednia szata graficzna, logo, a także nazwa firmy. To również wygląd ulotki reklamowej, plakatu, banera czy wizytówki. Obraz wywołuje u odbiorcy podświadomą reakcję, choć on nie zdaje sobie z tego sprawy, budząc indywidualne skojarzenia. Ważne, aby były one jak najbardziej miłe i pozytywne. Tym sposobem przyciągamy nowych klientów na nasze towary i usługi, a im więcej klientów, tym większe zyski.
Wygląd i wystrój pełnią ważną rolę, a kolory mają ogromne znaczenie oraz wywierają duży wpływ na odbiorcę. Najważniejsze jednak, aby wszystko to ze sobą współgrało. Chaos nie jest dobrze odbierany, dlatego przekaz wizualny powinien być spójny. Potencjalny klient, widząc na ulotce i plakacie podobną kolorystykę czy symbol, szybciej łączy wszystko w całość i kojarzy z daną firmą, dzięki czemu staje się ona bardziej rozpoznawalna. Planowana i uporządkowana identyfikacja wizualna świadczy również o profesjonalizmie.
Dla promocji firmy poza pozytywnym wizerunkiem niezwykle istotne jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Powinno się to odbyć w taki sposób, aby informacja lub obraz nie tylko trafiły do odbiorcy, lecz na długo pozostały w jego pamięci. Nie jest to proste zadanie, tu liczy się rozpoznawalność. Firma musi się wyróżniać spośród konkurencji, której na rynku nie brakuje. W tym pomagają specjaliści, którzy pomogą osiągnąć sukces. Studio graficzne pomoże w dobraniu kolorystyki, zaprojektuje logo, materiały promocyjne itd.
Identyfikacja wizualna jest skutecznym narzędziem promocji, jednak aby była efektywna, musi być poprzedzona dokładną analizą. Należy określić, do kogo skierowana jest oferta, kim jest nasz klient, jakie są jego preferencje oraz potrzeby. Tworząc wstępny projekt graficzny, należy określić cel. Przekaz wizualny bazuje na skojarzeniach, więc musimy sprecyzować, w jaki sposób ma być odbierana firma, z czym ma być kojarzona.
Spersonalizowana i świadoma identyfikacja wizualna jest jednym z ważniejszych kroków w drodze do sukcesu.